About Me

My photo
saya seorang yang baik. :) akan sentiasa menjadi kawan yang baik & setia.garang tetapi berkawan dulu dengan saya, anda akan tau siapa saya. saya mempunyai impian yang besar untuk dicapai.

Sunday, 16 September 2012

Apa Ada Pada Nama ???

Sepanjang kehidupan kita mesti banyak nama panggilan atau nama manja atau nama samaran yg kita adakan...apa nama yg korg paling suka? nama panggilan byk yg sy suka. kalau nama samaran antara yg sy suka adalah ikma. sehinggakan menjadi alamat email saya..hehehe...

Dengan nama panggilan,kita boleh kelaskan org yg bercakap dgn kita tu kenal kita kat mana n siapakah dia. Terutamanya kalau org tu call atau sms kita,memang bolehla nk kenalpasti. Jadi kalau org nak kenakan aku tu,memang susah sikitla...

Kalau kt rumah, keluarga saya panggil saya Kakak. nama kat kampung org kenal dengan nama Zirah. Kalau mak2 sedara yg tak panggil Zirah akan panggil Dik Ah. Begitu juga dgn sepupu2 saya... kalau kawan2 sekolah rendah pun akan panggil Zirah. Bila naik sekolah menengah, akak2 kt asrama panggil Zirah. kalau adik2 panggil kak Zirah. tp kawan2 sekelas panggil aku RO-Z. glamor lah sikit. tp nama ro-z tu lebih glamor bila aku naik form 4. sampai cikgu2 pun panggil aku ro-z. Dalam ramai2 tu ada 2 org kawan aku panggil lain daripada org lain. Ayu panggi aku ME-Ah. Wan pulak Erah. memang pelikkan.

masa sekolah ni aku selalu gak menyamar. dan aku juga suka menulis jadi aku create watak dalam cerita aku dgn nama yg aku suka. antaranya ika mastura. dipendekkan jadilah ikma. gabungan namaku dan rakan2, ira ifira. dan nama yg bg aku sangat sweet, ainurzila. tak tau nape suka sangat nama ni.

Lepastu aku masuk matrik KMPP. kat sini ada ramai classmate aku masa sekolah menjadi classmate kat matrik. masa ni mula2 rumet aku panggil aku Ira. Sebelum ni kalau aku kenal org kt luar sekolah mmg akan panggil aku Ira. Tapi bila dah ada kwn2 sekolah,confirmla nama Ro-z tu menjadi glamor. Ingat lg,kt Bilik warden bila kwn2 aku sebut nama aku,ada warden dengar. Boleh nak tgk sapa yg nama Ro-z tu.huhuhu. pastu masa jumpa warden blok nak bgtau aku dh lama tukar bilik,suka sama suka. tiba2 dia tanya, kamu ni yg nama Ro-z kan...huhuhu..dia cakap dia dah tahu lama dah...parah...

Masuk universiti,masa orientasi,abg fasi tanya nak panggil apa?aku diam. last2 dia ckp panggil rozi. sejak itu ramai panggil aku rozi sampaila masuk praktikal,posting dan kebanyakan org skrg kenal aku dgn nama rozi. dulu masa sekolah xsuka org panggil rozi sbb mcm panggil nama aku xhabis. masa posting ada call cikgu BM masa sekolah dulu, Cikgu Ruslah, sebut Rozirah dia xkenal. sebut jer ro-z terus kenal. hehehehe...

Jadi nama yg kita gunakan, n beri kpd sesiapa pun ada maknanya. Jadi sesiapa yg ada anak,bglah nama anak yg senang diingati... :)

2 comments:

  1. AinurzilA? gabungan ngan secret admirer kot ro'z? :p

    ReplyDelete
  2. Ainurzila. pernah dengar ker nama tu? he he he. ntah tiba2 jer nama tu keluar.hehehehe.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget